Nu we alweer een ruime maand in Marokko zijn is het tijd om de beloofde nieuwe gadgets te bespreken. Mensen die ons al langer volgen weten hoe gek ik ben op gadgets. Dat had ik vroeger al in mijn 'slimme huis' en nu dus ook in onze 'slimme camper'.

Gadgets
In december vorig jaar werd ik benaderd door de firma E-trailer. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en was dan ook wat terughoudend. Eigenlijk zijn we ook niet zo van de samenwerkingen, maar aangezien het om gadgets gaat was mijn interesse toch gewekt. Het bedrijf maakt precies die dingen die ik leuk en interessant vind. In deze blog deel ik onze ervaringen met de twee modules waar mijn meeste interesse naar uitgaan: de E-Pressure en de E-Level.
"Dreams about the future are always filled with gadgets”
De basis
Over deze twee modules straks meer, want het begint allemaal met het plaatsten van een basismodule. Samen met vriend Onno heb ik hier, in december, een middag voor uitgetrokken. Het starterspakket plus sluit je eenmalig aan op de huishoudaccu van de camper. In dit pakket zitten gelijk al drie modules: E-level, E-Volt, E-Track and Trace. Bovendien kan je bij het plus pakket i.c.m. een abonnement alles ook op afstand uitlezen. Wij hebben het starterspakket plus bij alle andere electronica geplaatst, zodat hij mooi dicht bij de huishoudaccu zit. In de handleiding staat dat de module geplaatst moet worden met zo min mogelijk staal in de buurt. Iets wat natuurlijk wel lastig is in een bus.
Uitbreidbaar
Naast de drie functies die standaard al in het starterspakket zitten is het systeem uitbreidbaar met tal van handige, slimme modules. Al deze andere modules maken een draadloze bluetooth verbinding met de basismodule. Voor al deze overige modules geen gedoe met aanleggen van kabels e.d. dus super eenvoudig.
E-Pressure

Dan de E-Pressure. Met vier kleine ventieldopjes die je op de ventielen van je banden plaatst kan je via de app in één oogopslag zien wat je huidige bandenspanning is. Ik had de functionaliteit al wel eens gezien en vond dat al heel cool. Maar naast dat het heel cool is verkleint het de kans op een klapband enorm. Wanneer de druk in de band namelijk afneemt zal de temperatuur hoger worden. Zo hoog dat de kans op een klapband aanzienlijk is. Laat de E-Pressure nou net die twee zaken weergeven in de app. Voor meer foto's van de ventielen klik hier.
Ook onder het rijden worden de waardes continu gemeten. Zodra de spanning te hoog of te laag is of de temperatuur van de banden wordt te hoog ontvang je direct een waarschuwing.
Advertentie:
De opbrengst gaat naar het bekostigen van deze website
Installatie E-Presure
Wat ik miste in de handleiding is instructie over de meegeleverde rubberringetjes. Zijn dit ook reserve onderdelen, net als de batterijen, of moeten die wel direct gebruikt worden? Na even prutsen zaten alle vier de ventielen op de banden en was de installatie op de app een fluitje van een cent. Wat fijn zou zijn is enige guidelines over de instellingen. Hoeveel onder en overdruk is oke en hoe moet je de waardes dus het beste instellen? Na installatie werkt alles direct en feilloos.
E-level

De E-level module hoef je dus niet separaat aan te schaffen, maar zit al standaard in de basismodule ingebouwd. Ook deze module vind ik echt een uitkomst. Tot nu toe zat ik nog altijd met een klein waterpasje te klooien die je dan een paar keer een kwartslag draait om te bepalen onder welk wiel er eventueel een oprijblok moet komen. Hoe fijn is het om ergens aan te komen, de app op te starten en zo langzaam een stukje naar voren of achter te rijden tot de bus aardig vlak staat. Wij gebruiken de oprijblokken niet heel vaak, maar willen in ieder geval wel altijd met ons hoofd omhoog slapen en niet naar beneden. Met deze tool is dat kinderspel. Ik word hier echt heel blij van. Voor meer foto's van de basismodule (plus) klik hier.
Installatie E-Level
Wanneer je de basis module hebt geplaatst heb je ook direct de E-level geplaatst die zit er immers standaard ingebouwd. Het kalibreren was echter een uitdaging. Je moet wat maten ingeven van de afstand tussen de wielen zowel in de breedte als de lengte. So far so good. Dan moet je nog even de voorkant van de bus 20cm optillen zodat het systeem weet wat de voorkant is. 20 CM!!!! Hoe doe je dat in hemelsnaam? Ik was toevallig bij de garage om de distributieriem te laten vervangen. Op de brug was het eenvoudig, maar hoe ik dat zonder brug had moeten doen? Bij navraag bij E-trailer blijkt hier een heel handig trucje voor te zijn die ik zelf had kunnen bedenken. Schroef de module nog niet helemaal vast en draai of kantel hem een klein stukje omhoog als de app vraagt de voorkant van de bus op te tillen.

Conclusie
Wat had ik graag eerder van het merk E-trailer gehoord. Tot nu toe had ik alle gadgets (tank- en temperatuur meters, gps enz.) zoveel mogelijk geïntegreerd in onze Victron Cerbo. Wat ook prima werkt, maar waar niet alles op aan te sluiten is. De besproken bandenspanning en de waterpas bijvoorbeeld lukt daarop niet. Alle gadgets en hulpmiddelen in één eigen Globus2 app. Dat is toch super cool! Natuurlijk kosten de modules ook best wat geld en moet je de afweging maken of je het de uitgaven waard vindt. Zeker zolang het slechts om gadgets gaat. Later zal ik nog eens schrijven over andere modules die betrekking hebben op de beveiliging. Ik had het geld er in ieder geval voor over gehad, maar ben dan ook dol op dit soort gadgets.
Module | Prijs |
Starterspakket Plus (incl. E-level, E-Volt, E-Track and Trace en mogelijkheid uitlezen op afstand) | € 390,- |
E-Level | Onderdeel basismodule |
E-Pressure (€ 130,- per twee stuks) | € 260,- |
Abonnement met internet verbinding voor het uitlezen op afstand | € 100,- p.j. |
Verantwoording
We hebben van E-trailer geen financiële vergoeding gekregen voor deze blog. Wel hebben we de besproken modules van E-trailer gekregen. Ze stellen geen eisen aan de inhoud van deze blog en we zijn dus geheel vrij om onze echte eigen objectieve ervaring te verwoorden.
Vul je e-mailadres onderaan deze pagina in en je ontvangt, maximaal 1x per week, een mailtje wanneer we een nieuwe blog plaatsen. Wil je ons financieel steunen zodat we deze website online kunnen houden doneer dan een bedrag via deze link.
Weet je wel hoe fijn dit is? Na het blog waarin jullie de geweldige, bijna mystieke ervaring op het zandduin in de Sahara verwoordden, nu een blog over praktische "down to earth" zaken, zoals de spanning in de banden en de wens om met het hoofd omhoog te slapen. Hoewel de technische gegevens me op heel andere sporen zetten ( je weet wel.. dat brein :D,) vind ik het heerlijk om te lezen over praktische zaken aan Globus." Hoofd in de wolken, voeten op de grond". Heel mooi!
dat was een boeiende blog. praktisch ook een aantal dingen. .